Odziedziczyłeś spadek. Jesteś więc spadkobiercą. Zapewne prędzej czy później będziesz chciał pozałatwiać wszystkie sprawy spadkowe, np. udać się do banku, gdzie spadkodawca miał konto. Tylko sam fakt, iz powiesz że jesteś spadkobiercą nie wystarczy. Nawet fakt, iż pokażesz akt zgonu spadkodawcy czy nawet testament sporządzony na twoją rzecz nie wystarczy.
Może to dla Ciebie dziwne, że testament też nie wystarczy? No niestety – ale widzisz: testamentów może być wiele. I kilka osób mogłoby przyjść do banku czy innego urzędu ze swoim testamentem. Tak jednak być nie może.
Aby załatwić sprawy po zmarłej osobie potrzebujesz dokumentu, z którego jasno wynika, iż jesteś spadkobiercą. I możesz zapytać teraz co to za dokumenty i czy łatwo je zdobyć?
Dokumenty potwierdzające prawo do spadku są dwa.
Jeden może sporządzić notariusz, drugi zaś uzyskasz po przeprowadzeniu sprawy w sądzie.
Akt zgonu spadkodawcy i testament to za mało. Potrzebujesz dokumentu potwierdzającego Twoje prawo do spadku.
akt poświadczenia dziedziczenia
to właśnie dokument, który może sporządzić notariusz.
Nie jest to jednak możliwe w każdym przypadku. Szczegółowo przesłanki określone są w ustawie Prawo o notariacie. Przede wszystkim spadkobiercy nie mogą być skonfliktowani – w takiej sytuacji zostaje sąd. Jeśli jest np. kilka testamentów o różnej zupełnie treści, ważność testamentu budzi wątpliwości – niestety trzeba liczyć się z koniecznością przeprowadzenia sprawy sądowej.
W skład spadku wchodzi nieruchomość? Będzie potrzeba aby dokonać wpisu nowego właściciela czy też nowych właścicieli do księgi wieczystej. Aby było to możliwe musisz dysponować dokumentem potwierdzającym Twoje prawo do spadku.
Duża zaleta to szybkość przeprowadzenia sprawy. Nie trzeba w takiej sytuacji czekać na wyznaczenie terminu rozprawy ani też na uprawomocnienie się orzeczenia sądu.
I tak – sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia jest możliwe zarówno gdy chodzi o dziedziczenie ustawowe, jak i dziedziczenie na podstawie testamentu. Tylko jak już wspomniałam powyżej: nie może być mowy o konflikcie między spadkobiercami i sporze co do ważności testamentu.
Oczywiście – spadkobiercy muszą być znani (nie zawsze krąg spadkobierców jest oczywisty),brak kontaktu z jednym choćby ze spadkobierców niestety uniemożliwi formę notarialną potwierdzenia dziedziczenia.
postanowienie sądu
takimi sprawami zajmują się wydziały cywilne w sądach rejonowych.
Nie może być to dowolny sąd – właściwy jest sąd według ostatniego miejsca pobytu spadkodawcy.
W każdej sytuacji można złożyć do sądu wniosek o stwierdzenie nabycia spadku – także (zwłaszcza) wtedy gdy jest kilka testamentów, ktoś podważa ważność testamentu, czy w sytuacji gdy spadkobiercy nie sa znani z miejsca pobytu.
Sąd ma wiele możliwości – przede wszystkim przeprowadza postępowanie dowodowe – może np. dopuścić dowód z opinii biegłego sądowego np. co do autentyczności pisma ręcznego czy stanu psychicznego spadkodawcy w dacie spisywania testamentu. Sąd może też np. poszukiwać spadkobierców poprzez ogłoszenie w prasie. Tak więc możliwości, jakie ma sąd jest sporo.
Niestety sprawy sądowe mają to do siebie, iż zazwyczaj trwają dość długo – samo oczekiwanie na wyznaczenie rozprawy może już potrwać kilka miesięcy.
Jeśli chodzi o sprawę sądową: jeden ze spadkobierców składa wniosek w sądzie. We wniosku tym wskazuje wszystkich pozostałych spadkobierców ustawowych. Sąd następnie doręcza odpisy wniosków uczestnikom postępowania.
W każdej sytuacji – zarówno w sądzie, jak i u notariusza potrzebujesz dokumentów – przede wszystkim odpisów aktu stanu cywilnego. Na pewno potrzebny będzie odpis aktu zgonu spadkodawcy oraz odpisy aktów urodzenia (ewentualnie odpisy aktów ślubu) spadkobierców. Jest to potrzebne, aby wykazać pokrewieństwo ze spadkodawcą. To Ty wnosząc wniosek do sądu musisz zadbać, aby dołączyć takie odpisy. Nie dysponujesz takimi odpisami? Skontaktuj się w tej sprawie z Urzędem Stanu Cywilnego.
I jeszcze na koniec odpowiedź na pytanie, które często zadają czytelnicy:
tak, możliwe jest uzyskanie większej liczby odpisów postanowienia czy też wypisów aktu notarialnego.
Może być to nawet niezbędne: aby złożyć wniosek o wpis nowego właściciela do księgi wieczystej konieczne jest dołączenie do wniosku takiego dokumentu.
Masz pytania? Zostaw je w komentarzach.
Potrzebujesz mojej pomocy? Napisz do mnie wiadomość!